Vilka är effekterna av antibiotika vid menstruation?

Effekterna av antibiotika vid menstruation är inte helt säkra, men viss forskning har tidigare utförts i ett försök att avgöra om antibiotika påverkar menstruationscykeln. Många kvinnor som tar antibiotika märker inga skillnader i deras menstruationscykler, medan andra kvinnor har märkt förändringar som de antar är resultatet av antibiotikabruk. De möjliga effekterna av antibiotika på menstruation kan inte relateras till antibiotika själva, utan snarare till de infektioner som antibiotika används för att behandla. Vissa kvinnor tror att antibiotika orsakar tyngre blödningar, försenad menstruationsstart och svårare kramper än normalt, men dessa problem kan orsakas av infektioner, särskilt om infektionerna involverar det kvinnliga reproduktionssystemet.

I slutet av 1940-talet gjorde två brittiska medicinska specialister en studie om effekterna av penicillin, vilket är en typ av antibiotikum, på flera kvinnor för att se hur det påverkar deras menstruationscykler, om alls. Deras resultat var ofullständiga, även om flera kvinnor som deltog i studien rapporterade några förändringar, inklusive svår kramper och tyngre blödningar än normalt. Vissa kvinnor märkte också skillnader i när menstruationen började och hur länge den varade. Trots att många kvinnor märkte skillnader, fanns det många kvinnor som inte gjorde det, varför varför studien inte avslöjade mycket om effekterna av antibiotika vid menstruation.

Det finns flera infektioner som förekommer i reproduktionssystemet som antibiotika kan användas för att behandla, och dessa infektioner kan orsaka förändringar i menstruationen. Vissa saker som antibiotika används ibland för kvinnor inkluderar vaginala infektioner och livmoderinfektioner. Antibiotika är också ibland föreskrivna för vissa typer av jästinfektioner. Kvinnor som märker förändringar i sina menstruationscykler som har infektioner inom deras reproduktionssystem upplever sannolikt förändringar på grund av arten av deras infektioner snarare än från själva antibiotika.

Även om effekterna av antibiotika på menstruation mer än sannolikt är relaterade till olika typer av infektioner snarare än till antibiotika, bör eventuella ovanliga förändringar rapporteras till en läkare. Det finns alltid en chans att vissa antibiotika kan orsaka förändringar i kroppen som kan påverka menstruationscykeln. Om förändringar i cykeln är mycket ovanliga och svåra kan en läkare hjälpa till. Om en läkare misstänker att antibiotika orsakar problem med menstruationen, kommer hon förmodligen att försöka hitta ett annat antibiotikum för att förskriva att hennes patient kanske inte är lika känslig för.